• Disebalik GMUKM dan ASPIRASI..



    Krew UKM-KINI

    Oleh: Permata Hitam

    GMUKM dan ASPIRASI merupakan organisasi yang akan mucul pada pilihanraya kampus. Perbezaan antara kedua organisasi ini memang begitu ketara dari sudut matlamat dan juga visi yang hendak dicapai. Masing-masing mempunyai proksi sendiri.

    KREW UKM-KINI akan cuba mendedahkan siapakah di sebalik kedua-dua organisasi ini. Perkara pertama yang sedia maklum wujud dua pihak, selalunya pihak kerajaan dan juga di pihak satu lagi dikenali sebagai pembangkang.


    Aspirasi merupakan persatuan yang dinaungi oleh pihak pentadbiran universiti dan sentiasa mendapat tajaan. Merupakan alat @ boneka kepada pihak kerajaan. Untuk gerak kerja Aspirasi semua sudah di susun. Orang yang bertanggungjawab ialah Barisan Nasional itu sendiri. Di UKM sebelum dikenali sebagai Aspirasi, organisasi ini dikenali sebagai TSB(Tindakan Siswa Bersatu) team UMNO . Mereka ini dilatih untuk menghadapi pilihanraya kampus dengan kerjasama yang baik dari pihak pentadbiran universiti. Aspirasi menggunakan nama sebagai sebuah kelab yang kononnya berdaftar dan menaungi seluruh pelajar kampus bagi mengaburi pelajar terutama pelajar baru. Berjaya menarik hati Mahasiswa dengan imej yang baik, tetapi tidak dapat dinafikan Aspirasi banyak memberi sumbangan kepada kolej kediaman.


    Manakala GMUKM pula sebuah organisasi yang under ground. Wujud semenjak 3-4 tahun kebelakangan ini sahaja. Di dalam GMUKM terdapat banyak lagi organisasi lain yang bernaung dibawahnya, seperti MAMPU,IPU, DEMA, Sosialis, JKMI dan sebagainya. GMUKM boleh dibaratkan seumpama Pakatan Rakyat diluar,walaupun tidak sama dan mungkin jauh sekali.


    Sebelum ini GMUKM hanya dipelopori oleh budak-budak MAMPU, dan kurang terlibatan dari pihak yang lain. Selain itu, organisasi yang selalu muncul dan hilang ialah IPU, IPU telah lama wujud, mereka ini boleh dikatakan seperti PAS jika diluar. MAMPU dan IPU merupakan organisasi yang berlainan walaupun seakan-akan serupa. Mungkin sekarang IPU sudah semakin pupus, tidak pasti sejauh mana organisasi ini wujud sehingga sekarang. Organisasi yang terbaru bernaung di bawah GMUKM ialah KAMI (kumpulan anak muda independent), dipelopori budak-budak sosiallis. GMUKM juga tidak mempunyai struktur organisasi yang tersusun. Kejap hilang, kejap ada. Banyak bercakap lebih dari tindakan.


    Nantikan pendedahan seterusnya…………

5 comments:

  1. Anonymous says:

    UKM-KINI, nk wat pendedahan pon x eti, fakta pon x tepat langsung... buat la kajian dulu sebelum kuarkan kenyataan... xder otak ker

  1. x IPU says:

    ukm-kini ko ni bdk mana, bdk IPU ker... klu x taw jgn nk pandai2 keluarkan kenyataan...

  1. Anonymous says:

    apela punye pendedahan mcm ni..xde ciri2 lgsung artikel pendedahan..wat lawak ke apa ukm KINI ni..jgn wat malu UKM la wei..

  1. Anonymous says:

    ko ni men tulis je ke?men bedal je.klu xtau jgn pndai2. ko ni pon beruk jugak.

  1. Anonymous says:

    korek fakta mcm korek pe je. xbest lgsg.

Leave a Reply






KOMEN ANDA

Grab This Widget

RATING